Værdigrundlag

Løve-Ørslev skoles værdigrundlag

Løve-Ørslev skole skal høj faglighed, stærke børnefællesskaber, glæde, engagement og indlevelse være omdrejningspunktet for et godt skoleliv.

Løve-Ørslev skole vil skabe et læringsmiljø, hvor alle skolens elever når længst muligt, – både fagligt og personligt. At nå langt er en individuel ting, og vi vil sikre, at alle bliver mødt lige dér, hvor de er stærke.

På Løve-Ørslev skole skal alle opleve succes. Vi vil skabe et trygt, positivt og respektfuldt miljø, hvor børn trives, er del af en meningsfuld hverdag, og udvikler sig positivt hver dag. Almen dannelse er noget, vi tager alvorligt, og vi vil skabe et læringsrum, der både er trygt og har tydelige grænser og spilleregler.

Skolens fire grundlæggende værdier; faglighed, fællesskab og åbenhed og læringssyn.

Faglighed

På Løve-Ørslev skal hver elev udfordres mest muligt for at udvikle sig fagligt og personligt. Børn skal trives for at lære, og vi vil skabe en afbalanceret hverdag, hvor god trivsel er en forudsætning for høj faglighed.

Vores fokus på faglighed og trivsel udmønter sig i:

• Et nutidigt børnesyn

• Mere kvalitet og substans i skoledagen

• Små klasser

• Undervisningen varetages af skolens ambitiøse lærere fra 0.-6. klasse

• Engagerede og læreruddannede lærere og ledere, samt uddannede pædagoger

• Målrettet læsning i fagene

• Inddragelse af IT i undervisningen

Fællesskab

Fællesskab er en vigtig værdi for Løve-Ørslev. Skolen skal i sig selv være et stærkt fællesskab mellem elever, forældre og medarbejdere. Skolen skal også spille en aktiv rolle i det omgivende samfund. Denne værdi afspejler sig konkret i en hverdag med:

• Fokus på stærke børnefællesskaber

• Fællesskab med lokalområdet - også de andre skoler

• Inddragelse af forældre i fællesskabet

• Løve-Ørslev har tydelige regler og retningslinjer for den fælles omgang med hinanden

Åbenhed

Skolen skal forberede eleverne til at leve i et demokratisk samfund med frihed og folkestyre. Vores elever skal stimuleres til at være åbne og nysgerrige - og være godt klædt på til deres videre færd i livet.

• Fokus på almen dannelse

• Lejrskoler

• Forældreinddragelse

• Demokratid

• Der er højt til loftet på Løve-Ørslev - og kort fra ide til handling

Læringssyn

Skolen skal have et børnesyn som til enhver tid baseres på det liv og den nysgerrighed børnene selv medbringer til skolen, børnene mødes med forståelse, undren og en tilsvarende nysgerrighed – og lærerne udvikler med fokus på at skabe livsduelige individer som kan honorere de krav samfundet stiller i deres tidsalder:

• Fagligt er læren bedst inde i sit stof og er den voksne, der sætter rammen for eleverne.

• Læren forstår at kunne sætte sig ind i sine elevers tanker og følelser, fordi det styrker læringen hos eleven.

• Læreren er åben overfor dette, lytter og hjælper dermed eleverne til at vokse autonomt.